Moda markaları neden giderek daha sık işbirliği yapıyor?

semaver

New member
Japonya'da 2024 yılı ejderha ile işaretlenmiştir. Buna uygun olarak moda dünyası Ocak ayının başından bu yana bir işbirliğine daha imza attı: İtalyan lüks markası Fendi, sokak giyim markası Fragment (FRGMT) ve medya franchise'ı Pokémon ile işbirliği yapıyor. Ortak koleksiyonun bir kısmı, diğer şeylerin yanı sıra, Fendi'nin en ünlü çanta modelinin özel bir versiyonunu da içeriyor: “Baget”in üzerinde parlak sarı Pokémon karakteri Dragoran yer alıyor. Maliyet: 3000 Euro'dan yukarı. Kim böyle bir şeye ihtiyaç duyar veya satın alır?

Yeni hedef gruplar açın


Artık başka bir markayla işbirliği yapmamış marka neredeyse yok gibi görünüyor. Takımyıldızlar ve ürünler giderek daha maceracı hale geliyor. Şu anda İngiliz balmumu ceket üreticisi Barbour ve romantik elbiseleriyle tanınan Londralı lüks marka Erdem'in ortak bir bahar koleksiyonu var. İlk bakışta kareli desenler ve çiçek baskıları birbirine uymuyor, kayak kıyafetleri ve takılar da pek uyumlu değil. Yine de Fusalp ve Swarovski birbirlerini buldular. Tıpkı daha önce oldukça muhafazakar bir deri ürünleri markası olan Mulberry'nin, It etiketi Stefan Cooke'un imzasını atması nedeniyle artık renkli uygulamalı ve püsküllü kullanılmış modelleri satması gibi.


Münih AMD Moda ve Tasarım Akademisi'nde moda tasarımı profesörü Arnold Gevers, birlikte bir şeyler yapma trendini şu şekilde açıklıyor: “Bu, deyim yerindeyse, yeni hedef gruplar açmak ve bir köprü kurmak, bir daveti yaymakla ilgili.” Örnek olarak Gevers, açık hava markası The North Face ile 2021/2022'de maceracı insanlar için lüks koleksiyonlar yaratan lüks marka Gucci arasındaki işbirliğini örnek gösteriyor. Ayrıca işbirliği her zaman diyalogları açmak ve farkındalık yaratmak için bir fırsattır. Moda uzmanı, “Ve iyi bir işbirliğiyle bir sürpriz anı yaşanır” diyor.

Her eylem otomatik olarak başarılı değildir


2004'teki Karl Lagerfeld gibi. Moda çarının H&M tekstil zinciri için giyilebilir ve uygun fiyatlı moda tasarlamaya tenezzül ettiği öğrenildiğinde büyük bir heyecan oluştu: Günlük hayata lüks bir dokunuş baştan çıkarıcıydı. Gevers, “Bu, bu türden ilk işbirliğiydi” diyor. “Burada markanın DNA'sını ve dolayısıyla belirli özellikleri, estetiği ve stili uygun fiyatlı bir forma dönüştürmeyi, diğer bir deyişle Karl Lagerfeld markasının özünü düşük fiyata üretmeyi başardık. Logo genellikle kıyafetlerin üzerinde kullanılıyordu, çok sayıda siyah beyaz ve net çizgiler vardı.” Bugün, 20 yıl öncesine ait parçalar neredeyse koleksiyon değeri taşıyor: genellikle ilan portallarından o zamana göre daha yüksek fiyatlara satın alınabiliyor – hatta. ikinci elden gelmelerine rağmen.

Ancak yakın zamanda yaşanan bir örneğin gösterdiği gibi, her ortak eylem otomatik olarak başarılı olmuyor. Nike ve Tiffany'nin 2023 baharındaki iş birliği heyecanla bekleniyordu. Ancak sonuç oldukça hayal kırıklığı yarattı: Sonuç, Tiffany yeşili renginde olağanüstü bir spor ayakkabıydı.

“Harika” tam olarak nedir?


Birleşmelerden yararlananlar özellikle küçük markalar ve nispeten bilinmeyen tasarımcılardır. Gevers, “Onlar için bu her zaman aslında ulaşamayacakları bir nesne veya ürün geliştirme fırsatıdır” diyor.


Ona göre başarılı ürünler zamanın ruhunu yansıtıyor. Ancak insanların zamanın ruhuna uygun olarak havalı ve dolayısıyla satın almaya değer olarak algıladıkları şeyin tam olarak tanımlanması o kadar kolay değil. Yenilikçi ve “taze” olarak kabul edilenlerin yanı sıra bazen nostalji de vardır. Gevers şunu ekliyor: “Ve ayrıca estetiğin bir alt kategorisi var,” sloganına göre şöyle devam ediyor: Soğuk hoş değildir ve hoş olmayan da serindir.”

Alışkanlık etkisi ortaya çıkıyor


Bu stratejiye sıklıkla güvenen markalardan biri de Balenciaga'dır. Etiket, diğer şeylerin yanı sıra, bazı yerlerinde delikler olan ve sanki en iyi günleri çoktan geride kalmış gibi görünen bir kapüşonlu kapüşonlu tasarladı. Gevers, “Üzerinde delikler olan bir kapüşonlu üst aslında hiç hoş değil, pek de hoş değil” diyor. “Fakat bu, Balenciaga kreatif direktörü Demna Gvasalia'nın geliştirdiği vizyonun bir parçası; şu soruyla ilgili: 'Moda gerçekte nedir?'” Birçok kişi Balenciaga ve Crocs'un “Çirkin Ayakkabı” modelleri karşısında şu soruları sorduğunu da düşünecektir: 2022 yılında ortaya çıktı. Ancak lastik ayakkabılar kısa sürede tükendi. Kıtlıklar aynı zamanda markalarla yapılan işleri de körüklüyor.

Ancak Gevers'a göre işbirliklerine yönelik trend yakında sona erebilir: tüketiciler buna yavaş yavaş alışıyor. Artık şaşırtmak zor olacak.