semaver
New member
İsviçreliler, olağanüstü şarapların İsviçre’de üretildiğini biliyor; çünkü dünya çapında popüler olan İsviçre peyniri ve çikolata spesiyalitelerinin aksine, şarapların çoğu ülkede tüketiliyor. Marc Almert bunu doğruluyor. Yirmili yaşlarının sonlarında “2019 Dünyanın En İyi Sommelieri” ödülünü kazanarak bugüne kadarki en genç Sommelier Dünya Şampiyonu oldu. Zürih’te, saygın lüks otel Baur au Lac’ta baş sommelier olarak çalışıyor: “İsviçre, dünyada dördüncü en yüksek şarap tüketimine sahip ülke. Buna karşılık yerli üretim hacmi çok küçük, bu nedenle şarapların yalnızca yüzde 1 veya 2’si ihraç ediliyor” diyor.
Bunun başlıca örneği, İsviçre bağcılığının amiral gemisi olarak kabul edilen ve bazen Avrupa’nın keşfedilmemiş son şarap bölgesi olarak tanımlanan Graubünden kantonudur. Gantenbein, Studach gibi şarap üreticilerinin yanı sıra Adank, Obrecht ve Fromm gibi şarap üreticilerinin şarapları da Almert gibi şarap uzmanlarını sevindiriyor. Bu bölgedeki çorak kireçtaşı toprakları ve Foehn’den gelen sıcak, kuru aşağı akımlar, Chardonnay veya Pinot Noir gibi asil Burgonya çeşitlerinin yetiştirilmesine olanak sağlar. Tazelik, güç ve incelikle dolu hassas şaraplar yaratan Burgonya modeline göre genellikle ahşapta yaşlandırılır – keşke daha fazlası olsaydı.
Hayat ve biz
Sağlık, esenlik ve tüm aile için rehber – her iki perşembe.
Talep arzı aşıyor
Tükendi, tükendi, sarhoş: Bu sözleri bu bölgedeki pek çok şarap üreticisinden duyabilirsiniz. Donatsch şarap imalathanesinden Martin Donatsch, “Passion Pinot Noir’ımız eskiden birkaç aydır indirimdeydi, bugün ise yalnızca bir veya iki haftalığına mevcut” diyor. Onunla şarap imalathanesinde lastik çizmelerle tanışabilirsiniz. 2022’nin beyaz şarapları, tahta fıçılardan devasa çelik tanklara pompalandı ve Eylül ayında yaklaşık 2.000 şişe şişelenecek olan birinci sınıf Chardonnay “Unique” de dahil olmak üzere, o sabah filtrelendi. Yönetilebilir bir miktar, ancak şarap imalathanesi yalnızca 5,5 hektarlık üzüm bağları yetiştiriyor. Karşılaştırma için: Bordeaux’daki Château Mouton-Rothschild gibi ünlü bir şaraphanenin yaklaşık 90 hektarlık bir alanı vardır.
Donatsch yılda yalnızca 35.000 şişe üretiyor. Bazı şaraplar şişelenmeden çok önce satılmaktadır. Yüzlerce ilgili taraf artık onun bekleme listesinde. Bu başarının iki tarafı olan Donatsch, “Bazı insanların 15 yıl sabırlı olması gerekiyor” diyor: Babasından şarap satın alacak olan uzun süredir düzenli müşterilere artık 60 şişe yerine yalnızca altı şişe veriliyor. Hatta dünyaca ünlü olanlara bile İskandinavya veya Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki restoran veya otellerin küçük miktarlarla kaptırılması gerekiyordu.
Küçük ama yükselişte: İsviçreli şarap üreticilerinin şarapları.
© Kaynak: Nicola Pitaro
Marc Almert de bunu doğruluyor. Kısa bir süre önce, Graubünden’den eski, nadir bir beyaz şarap çeşidi olan İsviçre şaraplarını içeren menüsüne Donatsch şarap imalathanesinden bir tamamlayıcıyı ekledi. “Konuklar büyülendi, daha fazla sipariş vermek istedim ama elimizde hiçbir şey yoktu” diyor. Ancak kısa sürede bir alternatif bulundu. Sonuçta İsviçre onun mesleği için mükemmel bir oyun alanı. İsviçre’de kaliteli ekim için 250 üzüm çeşidi onaylanmıştır; Avusturya’da sadece 40 civarında üzüm çeşidi vardır, Almanya’da ise 100’ün biraz üzerinde üzüm çeşidi vardır.
Farklı manzaralar çeşitli bağcılığı destekler
Güneş ışınlarını yansıtan çeşitli nehir ve göllerin yanı sıra farklı yönlerde ve yamaç eğimlerine sahip üzüm bağlarının farklı rakımları, tüm bunlar çok yönlü bağcılığı desteklemektedir. Köklü şarap üreticilerinin bilgi birikiminin yanı sıra yurt dışında deneyim kazanmış genç bir neslin de bulunması, şarapların zaten güvenilir olan kalitesini daha da artırıyor. Köpüklü şarap gibi, birkaç yıl önce kimsenin bahsetmediği yeni tarzlar artık geliyor. “İklim değişikliğinin de etkisiyle pazar giderek çeşitleniyor. Neuchâtel çevresindeki bölge uzun zamandır pembe şaraplarıyla biliniyordu ama bugün aynı zamanda çok ama çok iyi kırmızı şaraplar da üretiyor” diyor Almert.
Ticino’dan güçlü, baharatlı Merlot, Zürih Gölü’nden meyveli, taze Räuschling, Valais’den kuru veya tatlı Amigne; İsviçre’de keşfedilecek inanılmaz miktarda şey olduğunu söylüyor. Örneğin Vaud’da. Bu, Cenevre Gölü çevresindeki ülkenin en büyük ikinci yetiştirme alanıdır. Almanya’da daha çok Gutedel olarak bilinen Chasselas üzümünden yapılan şaraplar burada üstündür. Çoğunlukla sade, taze yerel şaraplar şeklinde satılan, aynı zamanda teraslı taş yamaçlardan elde edilen, şişede 20 veya 30 yıl olgunlaşabilen tek bağ şarabı olarak da satılan bir üzüm çeşididir. Almert, “Giriş seviyesi kalitelerini diğer ülkelerin Rioja veya Chianti gibi şaraplarıyla karşılaştırırsam, İsviçre’nin pahalı olduğunu görürüm, ancak 40 ila 70 frank aralığında en iyi uluslararası şaraplarla kolayca rekabet edebilecek harika şaraplar satın alabilirim” diye ikna oldu.
İsviçre’de temel şaraplar çok pahalı, kaliteli şaraplar ise çok ucuz. Şaraplarını 70, 80 ya da 100 franka satan ve kısa süre sonra ikincil piyasada iki katı, hatta beş katı fiyata bulan Martin Donatsch da aynısını söylüyor. Talebin yüksek olması orta ticaretin yapılmasını mümkün kılıyor. Daha fazla şarap üretmek mantıklı değil mi? “Müşteri olarak birçok işletme CEO’muz var. Her zaman diyorlar ki, satabiliyorsanız üretmelisiniz. Bu bizim felsefemiz değil. Küçük kalmak, kaliteyi artırmak ve şaraplarımı dünyanın zirvesine çıkarmak istiyorum. Hırslı bir şarap üreticisi olan Donatsch, “Ben yönetici değilim, şarap üreticisiyim” diyor.
Bunun başlıca örneği, İsviçre bağcılığının amiral gemisi olarak kabul edilen ve bazen Avrupa’nın keşfedilmemiş son şarap bölgesi olarak tanımlanan Graubünden kantonudur. Gantenbein, Studach gibi şarap üreticilerinin yanı sıra Adank, Obrecht ve Fromm gibi şarap üreticilerinin şarapları da Almert gibi şarap uzmanlarını sevindiriyor. Bu bölgedeki çorak kireçtaşı toprakları ve Foehn’den gelen sıcak, kuru aşağı akımlar, Chardonnay veya Pinot Noir gibi asil Burgonya çeşitlerinin yetiştirilmesine olanak sağlar. Tazelik, güç ve incelikle dolu hassas şaraplar yaratan Burgonya modeline göre genellikle ahşapta yaşlandırılır – keşke daha fazlası olsaydı.
Hayat ve biz
Sağlık, esenlik ve tüm aile için rehber – her iki perşembe.
Talep arzı aşıyor
Tükendi, tükendi, sarhoş: Bu sözleri bu bölgedeki pek çok şarap üreticisinden duyabilirsiniz. Donatsch şarap imalathanesinden Martin Donatsch, “Passion Pinot Noir’ımız eskiden birkaç aydır indirimdeydi, bugün ise yalnızca bir veya iki haftalığına mevcut” diyor. Onunla şarap imalathanesinde lastik çizmelerle tanışabilirsiniz. 2022’nin beyaz şarapları, tahta fıçılardan devasa çelik tanklara pompalandı ve Eylül ayında yaklaşık 2.000 şişe şişelenecek olan birinci sınıf Chardonnay “Unique” de dahil olmak üzere, o sabah filtrelendi. Yönetilebilir bir miktar, ancak şarap imalathanesi yalnızca 5,5 hektarlık üzüm bağları yetiştiriyor. Karşılaştırma için: Bordeaux’daki Château Mouton-Rothschild gibi ünlü bir şaraphanenin yaklaşık 90 hektarlık bir alanı vardır.
Donatsch yılda yalnızca 35.000 şişe üretiyor. Bazı şaraplar şişelenmeden çok önce satılmaktadır. Yüzlerce ilgili taraf artık onun bekleme listesinde. Bu başarının iki tarafı olan Donatsch, “Bazı insanların 15 yıl sabırlı olması gerekiyor” diyor: Babasından şarap satın alacak olan uzun süredir düzenli müşterilere artık 60 şişe yerine yalnızca altı şişe veriliyor. Hatta dünyaca ünlü olanlara bile İskandinavya veya Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki restoran veya otellerin küçük miktarlarla kaptırılması gerekiyordu.
Küçük ama yükselişte: İsviçreli şarap üreticilerinin şarapları.
© Kaynak: Nicola Pitaro
Marc Almert de bunu doğruluyor. Kısa bir süre önce, Graubünden’den eski, nadir bir beyaz şarap çeşidi olan İsviçre şaraplarını içeren menüsüne Donatsch şarap imalathanesinden bir tamamlayıcıyı ekledi. “Konuklar büyülendi, daha fazla sipariş vermek istedim ama elimizde hiçbir şey yoktu” diyor. Ancak kısa sürede bir alternatif bulundu. Sonuçta İsviçre onun mesleği için mükemmel bir oyun alanı. İsviçre’de kaliteli ekim için 250 üzüm çeşidi onaylanmıştır; Avusturya’da sadece 40 civarında üzüm çeşidi vardır, Almanya’da ise 100’ün biraz üzerinde üzüm çeşidi vardır.
Farklı manzaralar çeşitli bağcılığı destekler
Güneş ışınlarını yansıtan çeşitli nehir ve göllerin yanı sıra farklı yönlerde ve yamaç eğimlerine sahip üzüm bağlarının farklı rakımları, tüm bunlar çok yönlü bağcılığı desteklemektedir. Köklü şarap üreticilerinin bilgi birikiminin yanı sıra yurt dışında deneyim kazanmış genç bir neslin de bulunması, şarapların zaten güvenilir olan kalitesini daha da artırıyor. Köpüklü şarap gibi, birkaç yıl önce kimsenin bahsetmediği yeni tarzlar artık geliyor. “İklim değişikliğinin de etkisiyle pazar giderek çeşitleniyor. Neuchâtel çevresindeki bölge uzun zamandır pembe şaraplarıyla biliniyordu ama bugün aynı zamanda çok ama çok iyi kırmızı şaraplar da üretiyor” diyor Almert.
Ticino’dan güçlü, baharatlı Merlot, Zürih Gölü’nden meyveli, taze Räuschling, Valais’den kuru veya tatlı Amigne; İsviçre’de keşfedilecek inanılmaz miktarda şey olduğunu söylüyor. Örneğin Vaud’da. Bu, Cenevre Gölü çevresindeki ülkenin en büyük ikinci yetiştirme alanıdır. Almanya’da daha çok Gutedel olarak bilinen Chasselas üzümünden yapılan şaraplar burada üstündür. Çoğunlukla sade, taze yerel şaraplar şeklinde satılan, aynı zamanda teraslı taş yamaçlardan elde edilen, şişede 20 veya 30 yıl olgunlaşabilen tek bağ şarabı olarak da satılan bir üzüm çeşididir. Almert, “Giriş seviyesi kalitelerini diğer ülkelerin Rioja veya Chianti gibi şaraplarıyla karşılaştırırsam, İsviçre’nin pahalı olduğunu görürüm, ancak 40 ila 70 frank aralığında en iyi uluslararası şaraplarla kolayca rekabet edebilecek harika şaraplar satın alabilirim” diye ikna oldu.
İsviçre’de temel şaraplar çok pahalı, kaliteli şaraplar ise çok ucuz. Şaraplarını 70, 80 ya da 100 franka satan ve kısa süre sonra ikincil piyasada iki katı, hatta beş katı fiyata bulan Martin Donatsch da aynısını söylüyor. Talebin yüksek olması orta ticaretin yapılmasını mümkün kılıyor. Daha fazla şarap üretmek mantıklı değil mi? “Müşteri olarak birçok işletme CEO’muz var. Her zaman diyorlar ki, satabiliyorsanız üretmelisiniz. Bu bizim felsefemiz değil. Küçük kalmak, kaliteyi artırmak ve şaraplarımı dünyanın zirvesine çıkarmak istiyorum. Hırslı bir şarap üreticisi olan Donatsch, “Ben yönetici değilim, şarap üreticisiyim” diyor.