semaver
New member
Pirinç düğmeli mavi bir takım elbise, sarı bir yelek ve çizmeler: Bu tarzdaki herkes, 1774’te bir grup tutkulu genç insana ait olduğunu açıkça ortaya koyuyordu. Goethe’nin ünlü mektuplu romanındaki genç Werther’in kıyafeti, Sturm und Drang döneminin erkek takipçileri tarafından coşkuyla bir duygu işareti olarak kabul edildi. Aynı zamanda politik bir boyutu da vardı: Trier Uygulamalı Bilimler Üniversitesi’nde Sanat Tasarımı ve Kültür Tarihi Profesörü Christina Threuter, “Bu sözde Werther kostümü, Fransız saray kıyafetlerine bir burjuva alternatifi olarak kasıtlı olarak giyildi” diye açıklıyor.
Giyim her zaman politiktir
Halkın sosyal ve ekonomik eşitlik arzusu durdurulamadı ve 1789 Fransız Devrimi sırasında giyim yoluyla da gösterildi: Güney Fransa’daki liman işçileri gibi alt sınıflar uzun pantolonlar giydiler. Pantolon-etek denilen kısa pantolonlar soylular için ayrılmıştı. Devrim sırasında, Parisli işçiler ve zanaatkarlar kendilerine “pantolonsuz” anlamına gelen “sansculottes” adını taktılar ve pantolonlar, sınır çizmenin siyasi bir sembolü haline geldi.
Bu örnekler bir şeyi gösteriyor: Biz sadece giyinmeyiz. Threuter, “Giyim her zaman politiktir” diyor. “Belirli bir sosyal gruba ait olmanın ifadesi ve aynı zamanda bir görüş.” Dünya çapında aynı anda oluşturulan ve birçok kişi tarafından karşılıklı tanıma, beyan ve iletişim için kullanılan çok sayıda moda kodu vardır. Bu kodlardan bazıları iyi bilinir; ister punk hareketi, çengelli iğnelerle bir arada tutulan yırtık pırtık giysiler, ister işçi sınıfıyla dayanışmalarını ifade etmek ve düzenden kopmak için 1970’lerde zanaatkarların ve kovboyların orijinal iş pantolonları olan çan altları giymeye başlayan hippilerinki olsun.
Giysilerden hizalamayı anlamak daha zor
Günümüzde bazı markalar da bir tavır sergilemektedir. Etiketlerin karmaşıklığı göz önüne alındığında, aşırı sağcılar gibi belirli gruplar arasında popüler olan bir logo ile kendinizi süsleyebilirsiniz. Bazı markalarda referans kasıtlı ve açıktır, bazılarında ise değildir. Threuter, “Thor Steinar veya Consdaple gibi etiketler işaretler, rünler ve sembollerle çalışır ve genellikle aşırı sağcı sahnede takılır” diyor. Pek çok aşırı sağcının ilk bakışta savaş botları ve bombardıman ceketlerinden tanınabileceği günler geride kaldı. Brandenburg Eyalet Sivil Eğitim Merkezi, “Bugün aşırı sağcılar daha çeşitli ve moda bilincine sahip bir şekilde giyiniyor” diye yazıyor ve giyimden tutumlar hakkında sonuçlar çıkarmanın giderek zorlaştığını ekliyor. Ve ayrıca: “Bazı markalar kendilerini uzaklaştırıyor, diğerleri ise üreticilerinin ve kullanıcılarının tutumu hakkında çok az şüphe bırakıyor.”
Bazen markaların kendileri aşırı sağcı değildir, ancak yine de sahne tarafından ayırt edici bir özellik olarak kullanılır, örneğin Lonsdale veya Fred Perry. Milenyumun başında, faşist bir ideolojiye bağlı olan pek çok kişi, adını bir zamanlar spor için gömlekler tasarlayan aynı adlı profesyonel tenisçiden alan Fred Perry etiketinden giysiler giyiyordu. 1960’larda logo, İngiltere’deki sözde modlar için bir statü simgesiydi. Bu, 1980’lerde aşırı sağa kayan dazlak hareketine yol açtı. Threuter, “Bu etiketler daha sonra bu görüntüden kurtulmakta sorun yaşadı ve karşı önlem almak zorunda kaldı” diyor. Örneğin Lonsdale başarılı oldu. Bugün marka, Feine Sahne Fischfilet grubu gibi solcu görüşleri açıkça destekleyen sanatçılar tarafından da giyiliyor.
Baskılı tişörtlerdeki net mesajlar
Temelde insanlar pantolon, elbise ya da belirli bir etiketi seçerken bir şeyler söylüyor. Christina Threuter, “Bilinçli olarak politik hale gelen ve tüketiciler tarafından da bu şekilde okunan bazı moda tasarımcıları veya markalar var” diye açıklıyor. “Örneğin, gençken Gürcistan’dan kaçmak zorunda kalan ve Paris Moda Haftası’nda Balenciaga için yaptığı defileyle Ukrayna savaşına karşı etkileyici bir açıklama yapan Demna Gvasalia.” Veya uzmana göre çeşitlilik, sürdürülebilirlik ve sosyal sorumluluğu temsil eden ve modasının çok yakından bağlantılı olduğu Berlin etiketi Souvenir Official. “Başka bir sosyo-politik açıklama da sadece vegan malzemeler kullanan İngiliz tasarımcı Stella McCartney’nin giydiği kıyafet ve ayakkabılarla yapılıyor.” Diğer şeylerin yanı sıra bu, hayvan refahının önemli olduğunu göstermektedir.
Birçok etiketin sunduğu baskılı tişörtler en net mesajları veriyor. İngiliz moda tasarımcısı Katharine Hamnett’in 1984’te dönemin Başbakanı Margaret Thatcher’a “%58 Pershing istemiyor” damgasıyla karşı karşıya gelen siyasi sloganlı gömleklerini bir düşünün. Hamnett, İngiliz moda tasarımcıları onuruna Downing Caddesi’nde düzenlenen bir resepsiyonda nükleer Pershing füzelerinin konuşlandırılmasını kınadı. Yazı, bugüne kadar kişinin duruşunu netleştirmenin popüler bir yolu oldu: ABD’li politikacı Alexandria Ocasio-Cortez, Met Gala 2021’de göründüğünde Brother Vellies cübbesinin arkasına tekstilden bir protesto notu takmıştı: Orada “Zenginlerden Vergi Al” yazıyordu.
Giyim her zaman politiktir
Halkın sosyal ve ekonomik eşitlik arzusu durdurulamadı ve 1789 Fransız Devrimi sırasında giyim yoluyla da gösterildi: Güney Fransa’daki liman işçileri gibi alt sınıflar uzun pantolonlar giydiler. Pantolon-etek denilen kısa pantolonlar soylular için ayrılmıştı. Devrim sırasında, Parisli işçiler ve zanaatkarlar kendilerine “pantolonsuz” anlamına gelen “sansculottes” adını taktılar ve pantolonlar, sınır çizmenin siyasi bir sembolü haline geldi.
Bu örnekler bir şeyi gösteriyor: Biz sadece giyinmeyiz. Threuter, “Giyim her zaman politiktir” diyor. “Belirli bir sosyal gruba ait olmanın ifadesi ve aynı zamanda bir görüş.” Dünya çapında aynı anda oluşturulan ve birçok kişi tarafından karşılıklı tanıma, beyan ve iletişim için kullanılan çok sayıda moda kodu vardır. Bu kodlardan bazıları iyi bilinir; ister punk hareketi, çengelli iğnelerle bir arada tutulan yırtık pırtık giysiler, ister işçi sınıfıyla dayanışmalarını ifade etmek ve düzenden kopmak için 1970’lerde zanaatkarların ve kovboyların orijinal iş pantolonları olan çan altları giymeye başlayan hippilerinki olsun.
Giysilerden hizalamayı anlamak daha zor
Günümüzde bazı markalar da bir tavır sergilemektedir. Etiketlerin karmaşıklığı göz önüne alındığında, aşırı sağcılar gibi belirli gruplar arasında popüler olan bir logo ile kendinizi süsleyebilirsiniz. Bazı markalarda referans kasıtlı ve açıktır, bazılarında ise değildir. Threuter, “Thor Steinar veya Consdaple gibi etiketler işaretler, rünler ve sembollerle çalışır ve genellikle aşırı sağcı sahnede takılır” diyor. Pek çok aşırı sağcının ilk bakışta savaş botları ve bombardıman ceketlerinden tanınabileceği günler geride kaldı. Brandenburg Eyalet Sivil Eğitim Merkezi, “Bugün aşırı sağcılar daha çeşitli ve moda bilincine sahip bir şekilde giyiniyor” diye yazıyor ve giyimden tutumlar hakkında sonuçlar çıkarmanın giderek zorlaştığını ekliyor. Ve ayrıca: “Bazı markalar kendilerini uzaklaştırıyor, diğerleri ise üreticilerinin ve kullanıcılarının tutumu hakkında çok az şüphe bırakıyor.”
Bazen markaların kendileri aşırı sağcı değildir, ancak yine de sahne tarafından ayırt edici bir özellik olarak kullanılır, örneğin Lonsdale veya Fred Perry. Milenyumun başında, faşist bir ideolojiye bağlı olan pek çok kişi, adını bir zamanlar spor için gömlekler tasarlayan aynı adlı profesyonel tenisçiden alan Fred Perry etiketinden giysiler giyiyordu. 1960’larda logo, İngiltere’deki sözde modlar için bir statü simgesiydi. Bu, 1980’lerde aşırı sağa kayan dazlak hareketine yol açtı. Threuter, “Bu etiketler daha sonra bu görüntüden kurtulmakta sorun yaşadı ve karşı önlem almak zorunda kaldı” diyor. Örneğin Lonsdale başarılı oldu. Bugün marka, Feine Sahne Fischfilet grubu gibi solcu görüşleri açıkça destekleyen sanatçılar tarafından da giyiliyor.
Baskılı tişörtlerdeki net mesajlar
Temelde insanlar pantolon, elbise ya da belirli bir etiketi seçerken bir şeyler söylüyor. Christina Threuter, “Bilinçli olarak politik hale gelen ve tüketiciler tarafından da bu şekilde okunan bazı moda tasarımcıları veya markalar var” diye açıklıyor. “Örneğin, gençken Gürcistan’dan kaçmak zorunda kalan ve Paris Moda Haftası’nda Balenciaga için yaptığı defileyle Ukrayna savaşına karşı etkileyici bir açıklama yapan Demna Gvasalia.” Veya uzmana göre çeşitlilik, sürdürülebilirlik ve sosyal sorumluluğu temsil eden ve modasının çok yakından bağlantılı olduğu Berlin etiketi Souvenir Official. “Başka bir sosyo-politik açıklama da sadece vegan malzemeler kullanan İngiliz tasarımcı Stella McCartney’nin giydiği kıyafet ve ayakkabılarla yapılıyor.” Diğer şeylerin yanı sıra bu, hayvan refahının önemli olduğunu göstermektedir.
Birçok etiketin sunduğu baskılı tişörtler en net mesajları veriyor. İngiliz moda tasarımcısı Katharine Hamnett’in 1984’te dönemin Başbakanı Margaret Thatcher’a “%58 Pershing istemiyor” damgasıyla karşı karşıya gelen siyasi sloganlı gömleklerini bir düşünün. Hamnett, İngiliz moda tasarımcıları onuruna Downing Caddesi’nde düzenlenen bir resepsiyonda nükleer Pershing füzelerinin konuşlandırılmasını kınadı. Yazı, bugüne kadar kişinin duruşunu netleştirmenin popüler bir yolu oldu: ABD’li politikacı Alexandria Ocasio-Cortez, Met Gala 2021’de göründüğünde Brother Vellies cübbesinin arkasına tekstilden bir protesto notu takmıştı: Orada “Zenginlerden Vergi Al” yazıyordu.