Alman tasarımcılar neden kökenlerini yurtdışında saklamayı tercih ediyor?

semaver

New member
Eylül ayında Paris, Londra, Milano ve New York’ta 2024 ilkbahar ve yaz defileleri her zaman olduğu gibi medyanın büyük ilgisiyle ve izleyici kitlesi arasında çok sayıda zengin müşteriyle gerçekleşirken, fuarda tanınmış markaların da varlığı dikkat çekti. Alman tasarım sahnesi küçülüyor: Lala ile Berlin bir kez daha uluslararası alanda başarılı bir Alman markasına iflas başvurusunda bulundu. Şirketin sahibi Leyla Piedayesh, bunun nedeni olarak “özellikle Ukrayna’daki savaşın etkileri, buna bağlı enerji krizi ve yüksek enflasyon oranı nedeniyle” satın alma davranışının azalmasını gösterdi. Ancak biraz da şansın yaver gitmesiyle 2004 yılında kurduğu kadın günlük ve abiye giyim markası tamamen ortadan kalkmayacak. Şirket ideal olarak güçlü bir ortakla yeniden yapılandırılmalıdır.


Ancak gelecek vaat eden diğer etiketlerin geleceği yoktu. Mutlu bir şekilde “Jil Sanders’ın kızları” olarak anılan tasarımcılar Johanna Perret ve Tutia Schaad, 2018 yılında uluslararası alanda başarılı markaları Perret Schaad’ı dokuz yıl sonra sonlandırdılar: daha fazla büyüme için yatırımcı yoktu. Muhtemelen Karl Lagerfeld ile birlikte Almanya’nın en büyük moda ihracatçısı olan Jil Sander’in kendisi de bu sorunu yaşamadı: Hamburglu tasarımcı 1989’da şirketini halka açtı ve on yıl sonra hisselerin çoğunluğunu Prada Grubu’na sattı.




Hayat ve biz


Sağlık, esenlik ve tüm aile için rehber – her iki perşembe.


Jil Sander etiketi hala mevcut ancak artık bir Alman markası olarak kabul edilmiyor. Şu anda uluslararası alanda en başarılı olan Alman moda tasarımcısı, yurt dışında da burada olduğundan çok daha fazla varlık gösteriyor: Münih doğumlu Philipp Plein’in dünyanın her yerinde mağazaları var ve muhteşem defileler düzenliyor. Sadece Berlin’de değil.

Tanınmış tasarımcılar Berlin’e gelmiyor


Yılda iki kez düzenlenen Berlin Moda Haftası artık daha çok genç yeteneklere yönelik bir gösteri haline geldi. Marc Cain hala en göz kamaştırıcı isim. Helmut Schlotterer’in Tübingen yakınlarındaki Bodelshausen’de bulunan şirketi yakın zamanda 50. yılını kutladı. Markanın geleceği şimdilik güvenli görünüyor: 77 yaşındaki Schlotterer, şirketin sorumluluğunu bir vakıf aracılığıyla çalışanlarına devretmek istiyor.

Marc Cain dünya çapında premium segmentte moda satıyor ancak Hugo Boss’un aksine lüks bir marka olarak görülmüyor. Patron 2023 için rekor bir yıl bekliyor. Satışların yüzde 15’e kadar artarak 4,2 milyar avroya, faaliyet kârının ise yüzde 25’e kadar artması bekleniyor. CFO Yves Müller ikinci çeyrek rakamlarını sunarken “Yine harika bir markayız” dedi. O kadar havalı ki Metzingen merkezli şirket, modasını Berlin’dekinden daha önemli podyumlarda sunmayı başarabiliyor.

Peki Alman modasını dünyaya Boss’tan başka kim getiriyor? Escada, Rena Lange, Strenesse – bunlar Hollywood’da da bilinen markalardı. Ortadan kayboldular. Ancak Almanya Moda Konseyi bir iflas dalgasından bahsetmek istemiyor; bu çok olumsuz bir kelime. 2015 yılında kurulan Almanya’da moda tasarımına yönelik ilgi grubu, özellikle genç tasarımcıları teşvik etmeye kararlıdır. Berlin Moda Haftasını daha çekici hale getirmeyi amaçlayan Berlin Contemporary girişimi Ocak ayında başlatıldı. Hem genç hem de köklü markalar bir gösteri konseptiyle başvuruda bulunup koleksiyonlarını sunabiliyor. Amaç, Almanya’dan yenilikçi, yaratıcı ve sürdürülebilir tasarımı odak noktasına getirmektir.

Alman modasının imaj sorunu var


Moda Konseyi, “Berlin Moda Haftası’nı Almanya’da ve uluslararası alanda daha güçlü bir şekilde konumlandırma yolunda ilerliyoruz” diyor. Bununla birlikte girişim, modanın kültürel ve ekonomik bir varlık olarak Almanya’da, örneğin moda değeri yaratma ve tanıtma konusunda nispeten daha uzun bir geçmişe sahip olan Fransa ve İtalya’dan farklı algılandığını kabul ediyor. Alman Moda Enstitüsü’nden Carl Tillessen’e göre moda sektöründe komşu Avrupa ülkeleriyle eşit düzeyde faaliyet göstermek hala zor: “Uluslararası açıdan bakıldığında, Alman modasının ne yazık ki hâlâ bir imaj sorunu var. Trend analisti, Almanlar güzel, seksi, gösterişli, stil sahibi veya zarif olarak görülmüyor” diyor.


Lagerfeld, Jil Sander, Joop ve Philipp Plein, Moda Dünya Kupası’nda kasıtlı olarak Alman formasıyla yarışmadılar: “Stratejik nedenlerden dolayı yurt dışında Almanlıklarını her zaman inkar ettiler veya sakladılar. Bu isimlerin uluslararası alanda başarılı olması kökenlerinden dolayı değil, onlara rağmen oluyor” diyor Tillessen. Öte yandan, Boss ve Marc Cain’in başarısını da “markalarını, Alman ürünlerinin dünya çapında ilişkilendirildiği pozitif değerlerle, yani günlük kullanıma uygunluk, temel unsurlara odaklanma, işlevsellik, teknik mükemmellik, sağlam kalite”.

Fashion Week Berlin’den sağlanan finansmana rağmen (bir sonraki Şubat’ta), onun bakış açısına göre genç tasarımcılar temel sorunlarla boğuşuyor: endüstri ve yatırımcılarla iyi bir ağ kurma eksikliği var. Ve: “İnsanlar yeni markalara karşı çok çekingen davranıyor.”